perjantai 30. joulukuuta 2016

Opiskelu MMU:ssa

Nyt kolmen kuukauden kokemuksella pystyn avaamaan täällä opiskeluun liittyviä kokemuksiani. Itse opiskelen siis Erasmus-ohjelman kautta Manchester Metropolitan Universityn Crewen sivukampuksella. Itse opiskelen Sport & Exercise sciencea ja kurssini (units) olen valinnut eri ''pääaineiden'' (courses) alta toisen vuosikurssin valikoimasta. Täällä opiskellaan yliopistossa yleensä vain kolme vuotta ja itse koin nuo toisen vuoden opinnot haastavuudeltaan sopiviksi kun liikunta ei kuitenkaan pääaineeni kotona ole. Crewessa vaihtarit opiskelevat pääasiassa liikuntaa tai kauppatieteitä ja muut pääaineet löytyvät pääasiassa Manchesterin kampukselta.

Mihinkään suurkaupungin sykkeeseen tänne kampukselle on turha kuvitella tulevansa, vaikka yliopiston nimessä Manchester onkin. Kampus on kuitenkin mukavan kokoinen ja about kaikki tuntevat toisensa ja asioita on helppo hoitaa pienehköllä kampuksella. Kampuksen Sports Hallin henkilökunta on esim moikannut nimeltä melkein ensimmäisestä viikosta lähtien ja kampuksen halki kulkiessa tulee aina moikattua ainakin yhtä tuttua. Myös kursseilla on tullut tultua tutuksi niin opettajien kuin muiden opiskelijoidenkin kanssa. Vastaanotto on ainakin omalla kohdallani ollut alusta asti hyvä. Opettajat tuntuvat arvostavan rohkeita vaihtareita, jotka tulevat opiskelemaan vieraalla kielellä ja suurin osa brittiopiskelijoista on nykyään vähintään moikkaustuttuja ja olemme auttaneet toinen toisiamme opiskelujen suhteen.

Apua on ihan tosissaan tullut annettua puolin ja toisin. Britit tulevat yliopistoon 18-19 -vuotiaana ja heidän yleissivistyksessään on omasta näkökulmasta pienempiä ja suurempia aukkoja ja itse olen päässyt esim selventämään mitä eroa on Suomella ja Skandinavialla, miten BMI:n laskukaava toimii ja miten desimaalien pyöristyssäännöt toimivat. Täällä opiskelijat tuntuvat ottavan opiskelut todella rennosti varsinkin siihen nähden, että he maksavat tästä lystistä noin 9000£ eli yli 10 000€ vuodessa. Tietysti kypsempiäkin yksilöitä löytyy, mutta useasti esim. liikuntapedagogiikan palloilutunnit muistuttavat enemmän yläasteen tunteja joissa oppilaat hölmöilevät ja opettaja opettaa kuin tulevien liikunnan opettajien pedagogisten taitojen kehittämistä. Tavallinen ikä valmistua tällä on 21-22 -vuotta, mikä tuntuu itselleni hurjan nuorelta mutta suht hyvin yhteiskunta tuntuu näinkin pyörivän.

Opetukseen täällä joutuu osallistumaan paljon aktiivisemmin kuin kotona. Osittain tämä voi tietysti johtua siitä, että täällä opintoihini kuuluu käytännön tunteja liikunnan puitteissa joita minulla ei Suomessa ole lainkaan. Ryhmäkoot ovat ainakin tällä kampuksella melko pieniä ja perinteisen mallisia luentosaleja ei juurikaan ole vaan opiskelu tapahtuu pienemmissä luokkatiloissa muutaman ison pöydän ympärillä istuen. Tämä tarkoittaa, että takapenkkiin piiloutuminen ja keskittymättömyys ei oikein onnistu. Kahteen kolmesta kurssistani kuuluu peräkkäiset luennot ja seminaari. Luennolla opettaja on enemmän äänessä, mutta esittää yleensä myös kysymyksiä opiskelijoille ja synnyttää keskustelua. Seminaareissa puolestaan keskustellaan ryhmässä, tehdään pieniä tehtäviä ja esityksiä keskustelun tai luettavan pohjalta. Varsinkin seminaareissa aktiivisuus on välttämätöntä ja opettajat osaavat herätellä niitä, jotka yrittävät huomaamattomasti nuokkua. Oppimisen kannalta tällainen aktiivinen opiskelu ja opiskelijoiden osallistaminen on pääasissa hyvä asia. Joskus olisi tietysti mukavampi olla vain yksi anonyymi opiskelija massaluennolla, mutta ainakin omalla kohdallani asioiden käytäntöön vienti ja pakollinen keskustelu on vain hyvä asia.

MMU:ssa opiskelijoille on koulutuslinjan mukaan määritetty neljä kurssia (kukin 30 CREDIT:in eli 15 Suomen opintopisteen arvoinen) jokaiselle opiskeluvuodelle ja ne kestävät läpi vuoden. Jotain pienempiä väliarviointeja saattaa olla ja yleensä joulun aikaan ja kevään päätteeksi suoritetaan jotain, mikä vaikuttaa arviointiin. Tämä voi olla tentti, luentopäiväkirjan palautus, essee tai jokin käytännön suoritus. Itselle tällainen systeemi tuntuu hieman raskaalta ja joustamattomalta, mutta vaihtarin näkökulmasta asiat on kuitenkin hoidettu hyvin ja opettajat ovat mukauttaneet arvioinnit meille sopiviksi aikataulultaan ja suoritustavaltaan. Omista kurssisuorituksistani jäljempänä lisää.

Mitä kursseja minä sitten täällä suoritan? Päätin ottaa nämä vaihto-opiskelut vähän kevyemmin ja suorittaa kolme kurssia (neljä on se tavanomaisin määrä) ja saan kustakin 7,5 opintopistettä. Exercise & Sport Science -tiedekunnassa vaihtarit saavat käytännössä valita mitä tahansa kursseja tiedekunnan valikoimasta, kunhan niiden aikataulut eivät mene päällekkäin. Omat vaihto-opintoni menevät tiedekuntamme kansainvälisten opintojen sivuainekokonaisuuteen, johon voi käytännössä sovittaa mitä vain omaan alaansa liittyviä vieraalla kielellä suoritettuja opintoja. Minun ei siis tarvinnut miettiä kurssien korvaavuuksia Jyväskylässä järjesttävien kurssien kanssa, vaan ainoastaan että aihepiirit jollain lailla liittyvät omiin terveyskasvatuksen ja liikunnan opintoihini. Tulen saamaan muutaman opintopisteen kielikeskukselta ylimääräisenä kieltenkurssina vieraalla kielellä suoritettujen opintojen ansiosta ja tämän jälkeen kokonaisuuden 25op on toivon mukaan täynnä. Pyrin ottamaan täällä sellaisia kursseja, joita ei Suomessa tulisi suoritettua ja/tai joiden aihepiireistä tiedän edes jotain etukäteen. Seuraavaksi sitten noista kursseistani:

Children's Health and Exercise
Kurssilla tutustutaan lasten terveyteen ja kehitykseen vaikuttaviin tekijöihin ja terveellisen elämäntyyliin edistämisen keinoihin. Tähän asti aika laidasta laitaan on ollut asiaa luuston kehityksesta ylipainoon ja ravintoasioihin. Mietitään miten asioihin pystyisi vaikuttamaan kouluympäristössä. Luentoja, pieniä tehtäviä ja keskustelua. Pääosin itselle tuttua asiaa ollut, mutta uudenlaisena kokonaisuuteena. Varsinkin biologiaan liittyvissä jutuissa ei voi saada liikaa kertausta. Muut opiskelijat tekee tentin joulun jälkeen, itse kirjoitan esseen valitsemastani aiheesta ennen joulua.

Physical Education and Sport Pedagogy 2
Analysoidaan oppimista ja suorituksia erilaisten urheilulajien yhteydessä. Käydään läpi oppimiseen ja arviointiin liittyviä teorioita sekä käytäntöä. Liittyy pääasiassa joukkuepeleihin. Luentoja ja pelaamista ja opettamista käytännössä. Itselle paljon uutta ja tuntuu, että pää höyryää ajatuksista joka perjantai-iltapäivä. Jouluksi pitää kaikkien kirjoittaa portfolio syksyn asioista ja rinnastaa niitä teorioihin.


Sporting Cultures
Sosiologian teorioita urheiluun liittyen. Miten mennyt ja nykyinen urheilun kulttuurinen organisaatio muokkaa urheilun ammattilaisten näkemyksiä ja toimia.  Tähän asti käyty luennoilla aina uusi teoria läpi ja seminaareissa keskusteltu siitä ja yhdistelty käytännön esimerkkeihin. Monivalintatentti ennen joulua niin kuin muillakin ja essee samalla otsikolla kuin muilla tenttikysymyksenä joulun jälkeen.

Kurssini ovat keskenään hyvin erilaisia ja se pitää homman tietysti vain mielenkiintoisena. Mielipiteeni lempparista ja inhokista vaihtuu viikottain. Kaksi ekaa kuuluvat liikunnan opetuksen kokonaisuuden alle ja viimeinen liikuntahallinnon kokonaisuuteen. Jos nämä opinnot oikeasti kiinnostavat jotakuta ja haluat tietää lisää niin rohkeasti vaan viestiä tulemaan!

Sincerely yours,
Sanna

Ei kommentteja: